31 December 2011

Bangsat



Tuhan. Selamatkan aku daripada pandangan anasir-anasir bangsat yang berkuasa diluar sana. Hindari aku daripada cengkaman mereka. Selamatkan aku hidup di dalam dunia yang kejam ini. Dunia yang penuh kejahilan ini. Dunia yang dipenuhi manusia berhati busuk dan bongkak.  

Dengarlah aku. Bangunlah. Sedarlah. Kembalilah kepada Tuhan mu. Pergilah memohon dan meminta. Jangan kau terlalu ego, sombong dan bongkak. Tuhan mu akan murka dengan sikap buruk mu. Kau kata hidup mu selalu di bawah. Dan kau menginginkan berada hidup di tempat paling teratas. Yang kononnya buat kau lupa diri, kau lupa siapa yang telah menciptakan kau. Kau lupa, kau tu jijik, kau hanyalah diperbuat daripada tanah dan akhirnya diutuskan untuk menjadi manusia. Manusia yang ego seperti kau.


Andai tiang kau itu belum cukup lima, bagaimana kau nak hidup di tempat teratas ? Aku bukannya para Ulama' untuk membicarakan soal ini, sebenarnya aku tidak pantas untuk semua ini, tapi sekurang-kurangnya aku tidak bongkak kayak kau. Kau sikitpun tidak mahu sujud dikala senang, bila ditimpa musibah, mula menyalahkan takdir. Dia tidak kejam. Dia tidak zalim. Kau yang kejam. Kau yang zalim. Kau lupa siapa Tuhan mu. Dan walaupun aku tidak kayak malaikat, aku mengaku aku ni jahil juga dalam bab-bab agama, tapi yang pasti aku masih kenal siapa Tuhan aku.


Kau harus mendesak diri kau sendiri. Untuk mencari jalan yang di akhirnya kau takkan menyesal. Aku di sini sedang berlari dari dunia kejahilan ini, sebenarnya aku takut dicelakakan oleh manusia-manusia yang kurang waras akal fikirannya. Semuanya bongkak. Semuanya pentingkan diri sendiri. Termasuk aku. Tapi tidaklah aku mahu mencelakakan orang. Aku terdesak. Aku nak lari. Aku nak manfaatkan masa-masa yang berkualiti. Aku tak mahu dipandang rendah nanti aku dipijak mati. Aku tak mahu mati dengan cara sebegitu. Takutnya aku sebab pahala tak banyak.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.