16 November 2010

What Must She Do ?


Jangan salahkan perempuan tu. Dia tengah bermasalah. Tengan buntu, jangan bikin dia serabut. Tapi kenapa dia bodoh sangat? Suka taruh harapan tinggi dekat orang sampai bisa buat orang tu makan hati dengan dia. Teruk perempuan tu. Yang pasti dia belum punya pilihan yang sebetulnya.

Perempuan ni cakap, 'Aku bukan taruh harapan tinggi dekat orang. Aku dah bagitahu daipada mula, aku perempuan kasar tak pandai jaga hati dan perasaan orang. Tak perlu paksa-paksa aku untuk terima sapa-sapa untuk isi ruang hidup aku. Aku tahu siapa pilihan hati aku, siapa patut aku pilih, jadi tolong jangan buat aku jadi simpati dekat kau. Itu tak menjamin kebahagiaan.'

Ada note perlu tambah, perempuan kalau diberikan pilihan dia akan pilih both. Sebab perempuan paling susah untuk lepaskan something. Lelaki pula tetap sama seperti perempuan. Cuma yang kontranya, lelaki bukanlah seseorang yang senang untuk menyimpan pilihan dorang forever sebab dorang adalah makhluk yang bervariasi.

Perempuan itu berkata lagi, 'Sebab itu aku belum punya pilihan. Aku takut nak buat pilihan. Mungkin pilihan aku itu akan buat aku rasa kecewa dan menyesal suatu hari nanti ataupun bisa buat orang lain yang rasa kecewa dengan pilihan aku. Aku tak boleh pilih kau. Patut kau go on dengan life kau dan bisa menerima aku ni perempuan jahat yang tidak bisa menerima cinta kau. Lagipun, aku tidak mahu jadi perempuan yang lebih jahat mengkhianati cinta aku yang sudah terjalin.

Persoalan akan terhasil. Dude, apa sebenarnya cinta? Apa permainan yang bila manusia main dia tak akan berhenti sampai dia mati? Sememangnya cinta weh. Tahu ungkap kata cinta, tak tahu apa erti cinta buat apa semua itu? Tiada gunanya. Tapi yang dinamakan cinta, manusia tak pernah berhenti bermain dengan cinta. Tak pernah merasa penat lelah.

Lastly, perempuan tu cakap, 'Kalau memang kau cinta aku, memang tuhan ciptakan kita bersama, jodoh kita tetap bertemu jua dimanapun kita berada, walau hingga nafas yang terakhir kalau memang itu yang tuhan janjikan. Tapi kau jangan menunggu cinta yang tak pasti, itu pasti buat kau rasa sakit. Dalam erti kata, cinta itu harus ada pengorbanan.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.