30 November 2010

Kegelapan Jiwa ,


Aku sedang menuju ke dunia yang fana. Berjalan dan terus berjalan menerusi terowong yang panjang lagi gelap. Cuba mencari jalan keluar yang bisa menerangi jiwa yang gelap. Cari, cari dan terus mencari sesuatu yang sukar difahami. Sesuatu benda yang sukar digambarkan dengan mata kasar. Dan sesuatu benda yang bisa ditafsirkan dengan kata hati jika ia benar-benar ikhlas.

Adalah yang penting akan aku terus cari jalan untuk buat hidup aku lengkap tanpa sebarang celaan tapi mungkin juga benda tu mustahil sebab tiada benda di dunia ini yang sempurna melainkan tuhan. Selalu berusaha untuk mengurangkan rasa sakit hidup sendirian pabila tiada siapa yang mahu dengar tangisanku . Kata hati yang selalu melontarkan kepedihan yang tak terkata dan melemparkan rasa ketidak-puashati terhadap orang-orang yang tidak pernah memahami apa yang kita rasa sebenarnya.

Selalu ramai bila kita senang, dan payah untuk kita cari seseorang untuk kita luah apa kata hati kita pabila kita susah. Kemana mereka menghilang sebenarnya? Adakah mereka dengar tangisan kita? Dan aku terus berjalan lagi sendirian tanpa memikirkan perasaan aku. Aku akan cuba jaga perasaan ini sendirian tanpa mengharapkan belas kasihan.

Seluruh wajah tersenyum, tertawa dan penuh dengan gembira. Racun dalam jiwaku dan luka, perlahan mengambil, pernah mengambil sampai semua hilang. Kemanusiaan, belas kasihan, kebaikan semua menghilang ke kehampaan dalam menghadapi kesedihan dan kebencian untuk semua hal-hal ringan. 

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.