05 January 2012

Ombak Rindu Cilaka,Kau


Maaflah untuk tajuk yang kurang sopan tu. Firstly setiap kali aku nak masuk entri baru, bab nak letak tajuk apa, aku memang lemah sesangat. Fikir punya fikir baru dapat idea nak letak tajuk apa. Itu bukan masalahnya sekarang. Tajuk takda kene-mengena dengan apa yang aku nak bicarakan ni. Sekarang ni aku nak pertikaikan soal filem Ombak Rindu. Semua orang kecoh pasal ombak rindu sampai aku sendiri pun tak dikecualikan. Aku mengaku yang dulu aku ni memang nak sesangat tonton cerita tu. Kononnya nak pergi tengok dekat wayang ditemani oleh kekasih, lepas tu boleh feeling sama-sama. Meraung sama-sama. Sebabnya ramai pihak yang berkata filem tu sedih.

Tapi bila aku sendiri yang tonton filem tu, aku kecewa. Kecewa sangat. Aku kira filem tu boleh tadah air mata aku ni satu baldi, konon aku ni feeling gila tengok filem tu tapi hampeh. Aku hairan kenapa pihak di luar sana kata filem ombak rindu ni sedih gila, sampai bawak masuk sekotak tisu dalam panggung. Lelaki pun boleh menangis gila bagai tengok cerita tu. Semua ni palsu. Kalau nak nak tahu, aku ni haa seseorang yang mudah feeling untuk sesuatu perkara. Kiranya mudah sedih. Tapi cerita tu tak sedih bagi aku. Whatsofunny.

Cerita ni banyak tak kena. Aku bukannya hebat dalam pembikinan filem, sorrylah bukan bidang aku. Tapi aku ada hak nak pertikaikan. Izzah. Watak heroin dalam Ombak Rindu. Gadis kampung, ajar budak mengaji. Yang aku peliknya, mana Izzah belajar cukur kasi trim kening ? Woi sikap cukur kening ni, sikap orang bandar. Si Izzah ni asal kampung. Penduduk kampung yang kurang pendedahan facebook macam Izzah ni sepatutnya tak buat kerja cukur kening ni. Ustazah ada ke cukur kening ? Mak cik Izzah ni pun satu, dah tahu  wataknya tu dah tua, ada penyakit barah, apa kes cukur kening segala ? Tinggal di kampung ada sawah padi, ada laut, kau tahu tak, tak kena, tak kena. Kalau nak wujudkan watak kampung, biar original kampung.

Tak payah lah nak trim kening semua. Kalau artis tu memang dah trim keningnya sebelum shooting, tunggu kening dia tu menebal then baru boleh start shooting. Baru real awek kampung. Memang suasana kampung tu ada, sawah padi, layang-layang, laut, perahu dan benda tu semua takda di Kuala Lumpur. Tapi kalau watak kampung tu takda, gimana caranya ?

Okay then, ni pasal Izzah kena paksa pergi Kuala Lumpur dengan bapak saudara dia. Izzah kena jual lah ni kononnya. Scene Izzah masuk clubbing dan kena main dengan Haris masa tengah tak sedarkan diri. Izzah ni masa kena kerumun dengan orang jahat pakai baju kurung solid. Entah macam mana si Izzah ni bila Haris datang dah siap-siap berkemban kain batik. Mungkin si tokey club melondeh baju kurung, dan mungkin dia tak mahu Izzah telanjang, maka dia geledah beg Izzah dan terjumpa kain batik. Tapi yang anehnya, takkan si tokey ni nak go ahead sarungkan kain batik ke badan Izzah dan ikat kemas-kemas kain batik ke dada Izzah ? Kalau ikut logik, bila dah sudah main, tinggalkan macam tu saja, atau tutup dengan selimut tu dan atau nak masukkan jugak elemen kain batik tu, just tutup badan dengan kain batik. Apa hal siap bungkus badan dengan kain batik rapi punya ? Put it in natural way lah woi.  Atau si Izzah sendiri yang pakai kain batik tu ? Bukan Izzah tak sedarkan diri masa kena paksa minum arak sampailah Haris datang ? Tak masuk di akal.


Seterusnya, scene accident. Masa Izzah ni lari marahkan Haris sebab ingatkan Haris ni curang dengan wanita lain. Accident yang berlaku di Cameron Highland. Kalau ada yang bantah cakap tempat accident tu bukan Cameron Highland, memang bangang. Lepas tu, Haris masuk hospital wad emergency di Columbia Asia Hospital. What the hell ? Maaflah kalau aku silap. Tapi yang aku pasti di Malaysia, Columbia Asia cuma di Taiping, Shah Alam, Nusajaya, Bintulu, Miri, Bukit Rimau, Cheras, Seremban dan Puchong. Cuba cek Wikipedia kalau aku silap. Bangang jauh gila nak hantar pergi hospital, sempat mati dulu. Atau memang dalam novel Fauziah beritahu Haris memang masuk Columbia Asia lepas accident di Cameron Highland ? Osman Ali nak tolong jawab ke tidak ni ?


Masa aku tengah tengok filem Ombak Rindu ni. Aku jadi kaget. Seribu penasaran. Scene di rumah Izzah yang duduk bersama Haris relatively dekat dengan rumah ibu Haris yang dipercayai tinggal di Kuala Lumpur. Yang aku hairannya, buat aku kaget, macam mana pulak rumah Izzah boleh ade scene pantai ? Bila masa pula ibu negara Kuala Lumpur ada pantai ? Atau memang aku yang tak pernah tahu ? Aku cek google takde pun mengatakan Kuala Lumpur ni ada original pantai. Dekat Sunway Lagoon ada, tu pun buatan.


Maaflah kalau aku banyak membebel. Tapi ini pandangan aku. Cerita Ombak Rindu ni bukannya langsung tak best, tapi terkadang ada yang tak masuk diakal. Nak kata sedih tu, bagi aku memang tak sedih. Tentang Dhia sedih lagi okay. Maaflah lagi, ini firasat aku yang berkata. Kalau nak hentam, hentam dia, jangan hentam aku. Aku tak bersalah dalam pertikaian merapu ini. Satu yang aku tak boleh nak complain, lagu Ombak Rindu memang best, feeling. 

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.