08 January 2012

Cemburu


Bila ada seseorang yang tersangat mencintai kamu, mungkin disetiap perlakuan kamu dan pergerakan kamu begitu erti buat dia. Mungkin juga orang yang tersangat mencintai kamu itu, sifat cemburunya terlalu besar dalam diri dia. Sampai terkadang sikapnya itu membawa mara bahaya kepada diri kamu sendiri. Wajarlah setiap manusia mempunyai sifat cemburu. Tapi bila sifat cemburu itu menguasai seluruh jiwa, segala kata-kata manis untuk menghilangkan perasaan itu, sama sekali tidak dapat menghalang dan menghapuskan perasaan itu. Malah perasaan sakit hati datang dan mula berjinak-jinak di dalam hati dan perasaan cemburu mula membesar.

Bila kamu rasa dicintai seseorang, dan orang itu begitu prihatin terhadap kamu sampaikan setiap benda yang ingin kamu lakukan semuanya diaturkan olehnya. Terkadang kamu rasa terkongkong. Tapi oleh kerna perasaan cinta yang turut ada dalam diri kamu terhadap dia, kamu serahkan semuanya. Kamu rela hidupmu diaturkannya. Bila perkara ini wujud, kamu menjadi takut untuk berbuat sesuatu perkara di luar pengetahuan dia walaupun perkara itu tidak sama sekali salah di mata kamu. Terkadang kamu sendiri tidak dapat membaca hati dia, walaupun kamu rasa benda yang kamu lakukan itu betul, tapi hakikatnya tetap salah di mata dia. Seterusnya, timbullah segala fikiran negatif dia terhadap diri kamu.

Walaupun pada mulanya, segala kerja buat yang kamu lakukan, kamu sudah maklumkan kepada dia, dan berkata jujur kepada dia, kalau memang perbuatan kamu itu salah di mata dia, tetap saja sakit hati itu ada dalam hati dia. Dan kamu seolah-olah dihimpit oleh rasa bersalah. Padahal realitasnya sedikitpun kamu merasakan tidak berbuat salah kepadanya. Tetapi apakan daya, bila sikap cemburu buta menguasai diri, tiada apa yang kamu boleh bantah segala percakapannya. Tiada alasan lagi untuk kamu berkata jujur. Tiada benda yang dapat mengawal perasaan marah dia.

Bila kamu cuba untuk perbetulkan keadaan yang kamu memang tidak salah, tapi dia cuba sekeras-kerasnya bantah cakap kamu. Lantas ada benda yang dia maklumkan kepada kamu, mungkin dia akan mengatakan kepada kamu yang dia sakit hati, marah, cemburu bukan saja-saja. Katanya lagi, perasaan itu wujud sendirinya kerna hati dia terlalu cintakan kamu. Dan seterusnya kamu terkesima mendengar jawapan dia dan bermacam-macam benda yang sedang bermain di fikiran kamu.

Pada akhirnya, perasaan rasa bersalah tiba-tiba wujud dalam diri kamu. Bila kamu fikirkan semuanya apa yang sudah kamu perlakukan yang memang salah pada mata dia, ternyata kamu sedar yang memang kamu salah. Mungkin dengan apa yang kamu buat itu tidak pernah terniat untuk sakiti dia, tapi sebaliknya. Pabila orang yang sangat mencintai kamu itu terlalu makan hati dengan apa yang kau perlakukan pada dia sehinggakan mengalirkan airmata, kamu terus menyalahkan diri kamu sebabnya kamu gagal untuk menjaga hati orang yang kamu cintai dengan sebaiknya.

Dengan segala apa yang terjadi, kamu kesal. Sebabnya kamu tidak pernah nak menghargai keprihatinan dia selama ini terhadap diri kamu sehinggakan kamu betul-betul buat dia terluka. Dan kamu lupa padahal betapa beruntungnya kamu memiliki orang seperti dia yang tak pernah sorokkan perasaan cemburu dia terhadap kamu. Kerna itulah salah satu perasaan cinta dan sayang yang mampu kita lihat walaupun kita tidak baca hati seseorang. Dan walaupun kamu telah berkali-kali melukakan hati yang bersungguh mencintai kamu itu, dia tetap dapat terima kamu lagi walaupun telah berkali juga kepercayaan dia terhadap kamu itu telah dimusnahkan oleh kamu sendiri. Bersyukurlah. Hargailah orang yang mencintai kamu. Jangan sakitin dia. Peliharalah hati dia sebaiknya.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.