28 January 2012

Bebas ?


Bebas. Aku bebas. Tapi dulu. Zaman muda-muda. Sekarang dah tua. Ada laki, tak boleh nak berfoya-foya. Perlu jaga rumah tangga. Tak boleh lagi nak bersuka-ria dengan jantan lain. Apatah lagi dengan laki orang. Erk ?

Dulu aku pernah hidup bebas. Tapi sekarang tak lagi. Sebabnya dulu, sekarang, besok, lusa tak sama. Zaman berubah. Dan sebabnya aku juga perlu jaga hati seseorang. Hakikatnya aku tak boleh bebas. Tapi terkadang aku diberi kelonggaran dan diberi kebebasan pada waktu-waktu tertentu. Aku bebas. Tapi aku masih lagi tidak merasakan bebas kerna aku masih merasakan aku didalam satu kurungan yang sangat besar. Yang dapat aku definisikan aku bebas dapat pergi kemana saja aku mahu tapi realitinya aku tetap di dalam kurungan, tiada kunci untuk keluar darinya. Walau sudah bebas, tapi aku dapat merasakan lagi ditubuhku penuh dengan loceng-loceng supaya kemana saja langkahku pergi, gerak geri aku bisa ditebak.

Inikah erti bebas ? Bebas di dalam satu kurungan yang sangat besar ? Jangan soal aku apa itu erti bebas. Apa itu merdeka. Aku miskin dengan ilmu. Aku bukan cikgu bahasa. Dulu aku tahu apa itu bebas, tapi sekarang aku dah lupa sebabnya aku dah lama tak bermain dengan bebas. Aku dah lupa gimana rasanya bebas. Best ke?

Biarlah. Aku tak perlu kenal dengan bebas. Tak perlu tahu siapa dia. Asalkan aku bahagia di dalam kurungan yang besar ni ditemankan seorang pria.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.