27 August 2010

Bebas atau merdeka ?


Makin dekat dengan 31 Ogos. Tarikh itu mungkin tarikh bersejarah bagi rakyat Malaysia. Mungkin juga semua orang akan bersemangat nak rayakan hari kemerdekaan. Pasang bendera sini sana, konon ada semangat patriotik.

Tapi aku rasa tak. Sebab aku rasa makin negara kita bebas dari segala bagai, makin banyak benda buruk yang berlaku. Aku lebih memandang seryes pada kes buang malaikat kecil ke dalam tong sampah, tak pun di dalam longkang sempit. Aku makin rasa sakit hati apabila aku membaca akhbar mengatakan bapak sanggup bunuh anak sendiri, tak pun anak sendiri yang bunuh bapak.

If u ask me, I’d say im a bit adult minded compared to girls my age. Im aging, so aku akan fikir cara orang dewasa, adakah mereka tiada hati perut? Atau mereka dilahirkan memang tiada hati, tiada langsung perasaan belas kasihan? Aku hairan. Kenapa tuhan mesti lahirkan manusia iblis macam mereka. Mungkin akan memenuhkan ruang udara di muka bumi.

Memang dari luar mereka semua ada semangat merdeka. Mungkin dari luar juga konon mereka sayang akan tanah air sendiri. Its cool to rebel, but i can't. Aku bukan siapa-siapa nak cakap besar. Jadi semua tak payah nak hipokrit, laung merdeka pada kata-kata, padahal tak sebenarnya.

Plus, mungkin kalau tanya sorang-sorang pasal sejarah Malaysia, mesti semua akan jawab, tolong beri masa nak jawab sebab nak buka Google dulu nak cari info pasal tu. Cet, depan-depan kau cakap tahik.

2 comments:

  1. adakah sebenarnya negara kita merdeka?
    disini poin asalnya..
    31ogos cuma prop..
    pernah terfikir bila terbaca dibuku teks,,negara kita masih dalam perintah darurat sehingga tahun 1963??
    jadi apakah merdeka itu pada 1957?ahaha

    ReplyDelete
  2. mungkin belum merdeka. belum merdeka dri benda kotor mungkin .

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.