04 November 2011

Tuhan, Jagakan Dia Untuk Aku.



" Ini adalah senaskhah kesedihan yang aku kirimkan melalui jiwaku yang penuh dukacita kepada sebuah jiwa yang lain. Sesungguhnya kau telah berhasil menghancurkan belengguku. Sudah bertahun malamku berlalu dengan meungguli Maha Pencipta di dalam persembunyianku yang ditemani oleh keangkuhan dunia. Kau seperti mahkota yang dibuat untukku tapi menghiasi insan lain. Saat dulu kau adalah syurga. Aku yakini dulu. Namun aku tidak menemukan kunci untuk membuka gerbangnya. Kau ibarat seperti pencuri yang sedang bergembira atas apa yang dicuri. Kau mencuri segala jiwa dan cinta yang ada. Kau butakan matamu seolah-olah aku tidak pernah membayangi matamu. " Hati perempuan itu berbisik kecil.

" Kau nak tahu suatu benda ? Tika aku dibangku sekolah rendah. Cerita zaman kanak-kanak. Masih aku bawa sampai kini. Memang payah aku nak lupakan memori itu. "

" Oh apa ? Ceritakan saja, aku sedia mendengarnya. "

" Jangan ketawakan aku tika aku ceritakan semua. Buat aku malu dengan peristiwa dulu. Kau tahu, sewaktu aku di zaman sekolah rendah, aku dah punya 'secret admirer'. Setiap gerak geri dia, aku jejaki. Semua pasal hidup dia, aku selongkar. Aku cuba cari tahu dengan semua orang yang tahu serba sedikit pasal dia. Memang gila saat tu. Semua benda yang terlekat di badan dia, aku perhatikan. Contohnya, dia pakai beg sekolah warna oren, lepas tu aku akan cuba beli beg yang sama warna dengan dia. Setiap hari kalau aku jejak ke sekolah, kalau aku tak nampak kelibat dia, dah buat aku gelisah, jadi tak tentu arah, "

" Dasyat gila kau. Sekolah rendah dah pandai nak bercinta. Aku dulu tak pandai nak ada hati dekat lelaki. "

" Dah hati dah suka, aku tak boleh nak halang. Yang paling parah, sampai hari raya semua orang nak berbagi kad raya. Aku pun sama, satu kelas aku bagi semua. Dekat dia pun aku bagi. Masa nak beli kad raya, kad raya dia lah aku pilih yang paling lawa dan yang paling mahal. Dalam kad raya tu aku ingat lagi, apa yang aku coretkan. Aku ucap selamat hari raya dekat dia. Baris ayat yang paling akhir, aku minta nak berkawan lebih rapat dengan dia. Kad tu, aku minta kawan rapat dia berikan untuk dia. Mula-mula aku serba salah nak beri atau tidak, sebab itu akan buat aku malu. Tapi akhirnya, aku bagi. Dan yang paling memalukan, separuh budak kelas dia, tahu akan kad raya tu. Aku buat muka tak tahu. "

" Sebenarnya, aku memang dah tak tahan nak gelak. Tapi demi nak jaga hati kau, aku kena tahan. Kau memang berani demi lelaki tu. Kerja senang, sepatutnya dalam kad tu kau cakap yang kau suka dia. "

" Kau nak ke aku jadi perigi cari timba ? Aku tak nak. Dan belum masanya. Naik bangku sekolah menengah, aku tidak lagi satu sekolah dengan dia. Dan itu saat yang paling menyedihkan buat aku. Tapi aku beruntung sebab aku masih lagi boleh jumpa dia. Aku satu pusat tuisyen dengan dia. Tu pun kawan dia yang bagitahu dekat aku, lepas tu aku sepantas kilat beria-ia nak belajar satu kelas dengan dia. Betapa gembiranya aku. Setiap saat, mata aku pasti ke arahnya. Memang gila. Tapi bila mata dia memandang kembali ke arah aku, dan cara dia lihat aku, buat jantung aku berdegup laju. Tercalit seribu pertanyaan difikiran aku. Apa dia punya perasaan pada aku. Entah, aku tak pernah tahu akan semua itu. "

" Seharusnya kau pergi berhadapan dengan dia, kau tanya dia. Biar kau dapat kepastian. Biar kau tak bertepuk sebelah tangan. Biar segala rasa yang kau ada terhadap dia, dia sambut dengan hati yang ikhlas.  "

" Kau gila ke apa ? Tak tak, aku tak punya keberanian untuk semua tu. Kau tahu tak, nak dijadikan cerita, lepas aku PMR, aku buat keputusan untuk berpindah di sekolah yang lain. Aku memang tak pernah menyangkakan yang dia turut belajar di sekolah tu. Masa aku nampak kelibat dia, aku terkejut. Sebab aku masih jumpa dia. Masa tu perasaan aku bukan lagi macam dulu. Tapi nampak dia, buat hati rasa macam seperti dulu. Aku akui, dari dulu memang kami tak pernah bertegur sapa. Cuma iris bertemu iris. Cuma pandangan mata, berselisihan bahu penghubung antara kami. Sepatah kata tidak pernah keluar dari mulut aku untuk menegur dia. Aku pernah berharap, aku pinta satu saat nanti dia datang untuk aku, hanya dengan menegur aku. Itu sudah cukup untuk aku. Tapi itu satu yang mustahil. Yang pasti, satu yang tak pernah berubah tentang diri dia, yang tak pernah aku lupa. Cara dia melihat ke arah mataku, begitu dalam, menusuk ke hati aku, dan aku melihat ke arah matanya, seperti ada beribu pertanyaan dan jawapan. Tapi aku tidak tahu apa untuk aku atau orang lain. "

" Sampai bila kau nak sorokkan perasaan kau tu ? Sampai bila ? Sampai dia dah ada seseorang yang amat berharga dalam hidup dia ?  Sampai satu saat nanti pandangan matanya bukan ke arah kau lagi ? Sampai satu saat nanti kau yang kecewa tengok dia bahagia dengan orang lain ? "

" Aku tahu akan semua itu. Tapi aku tidak berhak untuk memulakan semua itu. Dia lelaki dan aku perempuan.   Aku faham. Seharusnya aku lupakan semua tentang dia. Lupakan semua perbicaraan aku. "

" Kamu okay ? Seperti kelihatannya sedih. "

" Aku okay. Tapi jiwa aku yang meronta kesedihan. "

" Maaf kalau kata-kata aku buat kau terasa. "

" Itu yang sebetulnya. Apa yang kau ungkapkan, satu realiti. Satu keadaan yang buat aku sakit. Buat aku tidak boleh terima kenyataan yang seadanya. Buat aku benci akan ketentuan Ilahi. Arghhh, aku benci dengan rasa ini. "

" Kita manusia seharusnya terima akan Qada' dan Qadar. Apapun yang terjadi, walau seteruk manapun ujian yang tuhan berikan, itu pasti ada hikmah disebaliknya. Tuhan tidak akan menguji umatnya diluar kemampuan umatnya. Percayalah kata aku, tuhan sedang menguji kau. "

" Aku tahu akan itu. Tapi aku kecewa. Kecewa dengan lelaki yang aku harapkan selama ini. Yang selama ini aku tunggu. Yang aku harap dia akan jadi milik aku. Lelaki yang betul-betul buat aku rasa bahagia disaat aku melihat raut wajahnya walau jarak amat jauh dan  walau beribu rintangan yang ada di depanku. Pandangan matanya buat hatiku telah dicuri olehnya. "

" Tapi kenapa kamu kecewa ? Dia sakitkan hati kamu ? Dia lukai kamu ? Setahu aku, kamu tidak pernah punya hubungan dengannya. Apa itu benar kataku ? "

" Bukan. Sama sekali dia tidak pernah melukakan hati aku. Tapi dia sudah patahkan hati aku. Seolah-olah dia campak hati aku ke suatu tempat yang begitu jauh, yang memang tidak bisa dilihat olehnya lagi. Aku menyesal ! Seolah-olah perasaan aku terhadap dia selama ini sesuatu yang cukup sia-sia. "

" Habis. Kenapa ? "

" Dia sudah ada permaisuri hatinya. Dia sudah ada seseorang yang bisa jaga hati dia, yang bisa manjakan hati dia. Seorang perempuan yang bisa berikan dia cinta dan kasih sayang. Yang bisa jaga dia. Seorang perempuan. Tapi perempuan tu bukan aku ! Bukan aku ! "

" Apa memang betul ?! Betul apa yang kau bicarakan ? Siapa yang bagitahu soal ini semua ? Kau pasti ? "

" Kawan aku yang ceritakan semua pada aku. Dan aku pasti. Saat aku mengetahuinya, baru aku terfikir akan semua. Bodohnya aku selama ini. Aku bodoh sebab aku tak jujur akan perasaan aku kerna akhirnya aku sendiri yang merasa betapa seksanya. Seolah-olah cinta aku buat dia tidak membawa erti. Seperti cinta diketepian, cinta yang telah rapuh, cinta yang tidak bernilai lagi untuk sesiapapun. Baru aku tahu dimana tempat aku dihati dia. Atau memang tidak pernah ada tempat. Aku yang silap. "

" Bersabarlah wahai teman. Mungkin ini pengajaran untuk kau. Seharusnya dulu, kau patut ungkapkan semua. Dia terima atau tidak terima akan cinta kau, itu hal lain. Sekurang-kurangnya kau dah luah semua akan perasaan kau. Dan kau tahu akan jawapan dia berikan, tidaklah kau tertanya-tanya akan perasaan dia terhadap kau. "

" Ya, silap aku semua. Sudahlah. Tiada gunanya lagi untuk aku sesali semua. Semua sudah terlambat untuk aku. Aku tak berhak untuk musnahkan kebahagiaan dia. Mungkin dia bukan milik aku. Dia bukan jodoh aku. Mungkin aku tak pantas dan tak berhak untuk miliki lelaki yang sempurna seperti dia. Walau sesakit manapun aku saat ini, walau takdir yang tuhan tentukan saat ini sungguh mengelirukan aku, yang pasti aku dah dapat jawapan pasti daripada dia untuk selama ini walaupun jawapan bukan dia sendiri yang menjawabnya. Apa yang tersurat, itu sudah dapat aku baca. Yang paling menyedihkan aku, dia tidak pernah tahu akan perasaan aku terhadap dia. Dia tidak pernah tahu. Biarlah segala rasa ini dibawa angin yang lalu. Aku pasrah. "

" Banyak lagi cinta yang akan datang untuk kau. Percayalah, tuhan sudah menjanjikan seseorang yang cukup-cukup berharga untuk kau. Teruslah bertahan, janagn mengalah. Pandanglah langit biru, tuhan itu masih ada, dia sayang akan kau. Jadi dia tidak sudi melihat kau sedih sebegini. "

" Terima kasih akan semua nasihat-nasihat kau. "

Hati perempuan itu berbisik kecil dan meronta kesedihan, " Setiap hari aku pinta dan aku mohon pada tuhan agar pelihara hati kecil yang rapuh ini, dari jatuh cinta dengan yang bukan jodoh aku. Jalan cinta yang sejati hanya ditemui oleh mereka yang siap untuk melupakan diri mereka. Demi cinta, kesetiaan harus dibayar dengan darah dari jantung kita. Dari ketenangan jiwa kita. Jikalau tidak, cinta kita tidak memberi apa-apa erti. Maka biarlah cinta kita menjadi pelindung rahsia-rahsia kita. Biarkan kesengsaraan yang dibawa oleh cinta membelah jiwa. Marilah kita berjalan menuju kepadaNya, menghadap dan bersujud. Memalingkan wajah kepadaNya. Memberikan segala jiwa kepadaNya. Dengan membawa cinta sejati yang tidak pernah mati. Kerana cinta buatnya akan kekal abadi. Segala jodoh biarkanlah Dia yang tentukannya. Kerna keputusanNya adalah yang paling tepat dan itu yang terbaik buat kita. Tuhan, jagakan dia untuk aku. Dia cuma kekasih gelap aku. Dia bukan untuk aku. Berikan dia kebahagiaan dengan orang yang dia sayang dan cinta. Aku akan senyum demi dia. Aku akan sentiasa lihat dia dari atas bersama bintang-bintang. Dan cara lirikan mata kau melihat aku, aku tidak akan pernah lupa gerak gerinya dan pasti aku akan merinduinya. "

" You know, you really are the sweetest man in the world, but I'm the only one who knows it " -On Golden Pond (1981)

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.