14 July 2011

Hidup Bukan Satu Ilusi .



Kalau kita bisa faham apa itu erti kehidupan, kita akan tahu mengapa dan kenapa kita perlu berjaya satu hari kelak. Kerna kita semua dan sesiapun yang hidup di atas muka bumi ini, tiada sedikit pun yang mahu dipijak-pijak dan ditindas. Kita bukan manusia yang boleh diperlekehkan. Kita ada akal dan kita juga punya satu anugerah yang dikurniakan tuhan. Kita tidak bodoh dan oleh kerna itu kita harus belajar. Belajar apa itu erti kehidupan.

Kata orang, hidup ini cuma satu persinggahan. Hidup yang sementara, bukannya yang kekal abadi. Andai satu hari nanti kita sudah terbangun dari mimpi, renungilah sedalam-dalamnya ke dalam jiwa kita. Mungkin kita salah satunya orang yang bisa mengerti apa itu erti kehidupan. Selama ini kita mungkin juga mencari sesuatu tapi hanya cuma mimpi kosong yang ngak punya apa-apa point, hanya cerita, cerita di dalam mimpi. Yang belum tentu akan jadi kenyataan atau ngak.

Mungkin kita pernah menanyakan persoalan ini, apakah erti semua ini ? Sudah banyak hari yang kita jalani tanpa satu tujuan yang pasti. Semua seakan hanyalah ilusi. Ilusi yang tiada memiliki erti. Padahal kita memerlukan sesuatu yang abstrak. Abstak tentang kehidupan. Biar hidup kita nampak jelas diisi dengan sesuatu, sesuatu yang berguna kelak.

Ada yang bilang, 'Isi adalah kosong, kosong adalah isi, manusia hidup hanyalah ikut apa yang menjadi kehendak di atas.' Manusia hidup hanyalah tiwas, apa masksudnya ? Tiada lagi yang lain hanyalah manusia hidup hanyalah ikut pada apa rencana tuhan, tiada manusia yang punya kekuatan setanding Allah, apa lagi berkarya dengan kekuatan sendiri, pastilah mustahil. Tapi jika ada orang yang mengaku bahwa manusia berkarya dengan kekuatannya sendiri dia tidak percaya kalau Allah itu punya kekuatan, padahal semua kekuatan yang memiliki hanya lah Allah semata.

Jadi kalau kita itu sudah tahu apa itu kehidupan, manfaatkanlah hidup itu dengan sebaiknya kerna kita semua tahu hidup itu cuma sementara. Dan kalau kita punya satu anugerah yang dikurniakan tuhan, jangan lah terlalu bangga dengannya kerna itu bukan hak milik kita, ia cuma satu pinjaman. Tapi, ada satu yang perlu kita tahu, sedalam manapun pengetahuan kita tentang sebuah kehidupan, namun akhirnya kita akan sedari bahwa tuhan yang sungguh mengerti, tentang semua erti kehidupan ini kerna tuhan yang menciptakan semua.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.