21 May 2011

Faces .



Demi tuhan, aku tidak bisa lagi menipu diri sendiri. Dengan apa yang aku rasakan di dalam hati ini. Aku tak boleh lagi lari sejauh mungkin. Kerna ini sudah suratan daripada Ilahi yang tetap aku harus hadapinya. Aku harus terima ini walaupun cuma aku yang faham apa rasa aku sekarang ini. Kadang-kadang orang disekeliling kita tidak akan pernah faham apa situasi kita walaupun mereka ada bersama kita yang tidak pernah berhenti memberi kata semangat dan pertolongan. Mereka tidak akan pernah faham. Betapa lumatnya hati ini. Ini semua perlu masa. Akan aku cuba buang perasaan sakit ini.

Sebenarnya aku tak mampu. Aku cuba menelan lumat apa yang aku rasakan hingga hancur. Tapi aku tak bisa. Airmata tetap jatuh bercucuran di pipi yang sedang membasahi hati. Aku masih tidak kuat, aku tak mampu nak berhadapan dengan public. Tapi aku tak boleh jadi dungu, aku harus bangun. Aku perlu gembirakan hati ini walaupun aku terpaksa jadi hipokrit. Walaupun kali ni aku perlu bohongi diri aku sendiri. Sebenarnya ia hanya palsu. Tidak pernah sama dengan apa yang aku rasakan. Aku cuba jadi robot, menimbun luka dengan sejuta cerita dan senyum penuh dengan kepuraan.

Tidak boleh aku nafikan, perasaan rindu itu akan selalu ada tambahan pabila keseorangan. Macam-macam hal akan bermain di anak otak aku. Betapa hebatnya perasaan tika itu dan betapa sebaknya dada tika itu. Mungkin masa itulah masa yang sesuai untuk aku tangisi semuanya. Pada masa itulah aku perlu puaskan semuanya walaupun terseksa. Kerna aku tak boleh pandang belakang lagi, semuanya sudah berlaku, tidak perlu sesali dan sudah tiba masanya aku berlari ke depan. Aku tahu, dengan apa yang terjadi ada hikmahnya. Dengan apa yang telah terjadi dalam hidup aku, itu semua pengalaman buat aku. Kerna pengalaman mematangkan aku.

Sukar diucap dengan kata-kata. Mainan emosi yang paling perit. Untuk berhadapan dengan itu semua, perlukan dorongan. Dan yang paling penting sekali, harus ada ketabahan hati. Kehilangan memang adalah sesuatu yang sakit. Kerna amat perit dirasai dan sedih didengari. Tapi aku harus merelakan semua. Apa yang perlu aku ingat adalah redha. Aku harus sabar dan kuatkan hati walaupun dugaan yang diberikan-Nya begitu berat untuk aku lalui. Aku tak perlu risau lagi, disebalik dugaannya, rahmat sedia menanti. Hidup ini kadang-kadang berada di atas, dan kadang-kadang berada di bawah. Kebahagiaan itu ada, tapi duka juga akan tetap bersama. Aku tahu, tuhan sentiasa akan berikan yang terbaik untuk umatnya. Tuhan juga tidak akan pernah lupa akan umatnya yang jahil dan lemah seperti aku.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.