26 April 2011

Pengalaman Mengajar Kita .



17 tahun aku hidup, aku dah jalani bermacam hal di atas pentas dunia ni. Baru aku sedar, pengalaman sering mematangkan kita. Tapi masih banyak yang perlu aku pelajari. Mungkinlah.

Pengalaman lama aku dah lama aku kuburkan. Aku berjalan di lorong gelap dulu, apatah lagi tidak bersuluh, gelap, gelap semuanya, kini tiada lagi. Segala rasa pahit manis aku buang. Sepanjang jalan aku melihat luka. Itu semua hanya tinggal sejarah dan takkan pernah sesekali aku menyimpan rasanya di dalam memori kotak aku. Tidak cukup ruang untuk simpan benda tu semua. Sebab ruang yang ada hanya untuk menyimpan situasi sekarang ini.

Saat aku mulai melupakan semua, aku jadi kaget sebentar. Situasi berubah, taufan mulai memecah gelora. Mengapa dan mengapa benda itu semua datang kembali ? Aku terkesima, jadi penasaran. Tidak pernah aku meminta ianya datang kembali ? Sejarah tidak mungkin berulang. Harus dia tahu, aku dah punya kehidupan aku sekarang dan aku sudah selesa dengan keadaan sekarang. Aku sudah jadi manusia sekarang, aku tak mahu diri yang dulu yang tidak pernah kenal dengan erti sebuah kehidupan. Aku akan berlari sejauh yang termampu biar diri aku makin jauh dengan situasi yang dulu. Pernah aku bilang, jangan pernah melangkah masuk lagi dalam kehidupan aku, sesungguhnya aku tidak memerlukannya. Hanya dengan satu sebab, aku sudah penat menggugah diri ini, aku mahu rehat, tidak mahu lagi melihat luka dan tidak mahu lagi menitiskan air mata darah.

Aku khilaf. Salah aku sebenarnya kerna telah pergi jauh meninggalkan semua yang telah terbina. Maafkan aku, aku tidak punya kudrat untuk melawan sakit itu seorang diri. Sekarang aku punya kehidupan. Aku takkan sia-siakannya pabila ada lelaki datang mengajar aku erti sebuah kehidupan. Terima kasih Ogy. Sudah jelas sekarang, kau tahu dengan siapa aku sekarang, bagaimana kehidupan aku sekarang dan harus kau tahu juga jangan kau datang lagi. Sememangnya dunia akhirat diri ini akan membenci kau. Sampai kapan pun.

Jadi, aku takkan menoleh ke belakang lagi. Aku akan sentiasa berjalan ke hadapan. Tidak akan sesekali aku berhenti di tengah jalan. Akan aku lalui liku-liku hidup ini. Peristiwa lama banyak mengajar aku. Sekarang, aku hanya perlu jaga yang satu itu, hanya dia, Muhammad Fauzy. Kau datang telah disuratkan oleh tuhan, lalu mengubah segalanya dalam hidupku. Thank you my angel.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.