21 April 2011

Hati Berbicara ,


Aku nak meraung. Arghhh, hati mula menjerit. Panas katanya, serabut katanya dan benci katanya juga. Hati mula bersungut. Apakah ini ? Sekali lagi hati aku bertanya. Situasi apakah ini ? Hati bertanya lagi. Penasaran.

Tapi aku tahu, walau celaka mana sekalipun kehidupan itu, ia tetap sebuah kehidupan yang realiti. Bukan fantasi. Ada tapinya lagi, aku suka pada imaginasi. Aku suka berimaginasi kepada benda-benda yang boleh buat aku lupa pada masalah-masalah aku. Kalau kau-kau semua nak tahu, imaginasi tu sebenarnya teman rapat aku. Dari sekolah lagi kita rapat. Hebatkan. Aku akan berimaginasi yang sudah pastinya dekat dunia nyata benda tu kita takkan pernah boleh lakukannya. Contohnya, aku berfantasi yang aku bisa terbang. Yang lain takkan pernah biasa buat. Aku ludah apa aku cakap, jijik sebenarnya bila aku cakap soal ini. Jangan percaya cakap aku, aku sebenarnya pendusta paling suci. Aku cakap macam ni sebab sejujur mana aku dengan seseorang tu, dia tetap cakap aku gadis paling penipu penipu penipu.

Aku suka layan perasaan sorang-sorang. Kalau aku layan depan orang, orang cakap aku gila atau mungkin cakap aku ni budak selenge. Aku tak mahu menangis sebenarnya, tapi aku tak kuat, air mata jatuh jua ke pipi. Lantak apa orang cakap, aku peduli apa. Biar kegembiraan yang menutup luka aku. Biar tiada siapa yang tahu. Luaran kau nampak aku senyum tapi dalam apa kau tahu.

Aku rasa sangat jatuh kebelakangan ini. Jatuh tersungkur, ya Allah, sakitnya, sakit sangat. Rasa macam diri dihina, tidak dipedulikan dan bermacam hal yang aku rasa. Itu yang sebenarnya berlaku ataupun itu cuma perasaan hati kecil aku ini. Aku perlukan jawapan itu, cepat, secepat yang mungkin agar bisa aku perbaiki diri ini. Pernah sekali terlintas, perlukah diri ini untuk orang lain ? Rasa macam tidak diperlukan. Ambil pisau bunuh diri senangkan. Bodohkan bila terfikir macam ni.

Kadang-kadang kita dah cuba puaskan hati semua orang. Tapi tak boleh. Percayalah. Memang ada saja yang membenci, mengutuk, menghina, memfitnah dan lain-lain kata negatif. Bak kata Zahiril Adzim, orang yang berjaya tapi ada saja yang tidak berpuas hati dengannya. Terukkan manusia zaman sekarang. Kalu tak kuat, susah nak survive. Biasalah, telan dan senyum walau sepahit mana sekalipun. Hati-hati, dalam tubuh badan aku sebenarnya ada banyak virus. Virus celaka namanya. Sebab tu aku jadi tak tentu arah, bencinya. Okay senyum.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.