07 October 2011

Selamanya Akan Tetap Hina .


Dulu masih muda, masih sempurna, masih cantik, masih disayangi, masih mulia dan masih diperlukan. Setiap detik, pasti ada orang yang prihatin. Setiap minit, pasti ada orang yang mengambil berat. Sebab semuanya masih sempurna dari segi luarannya.

Binatang jijik itu, bukan macam dulu kala lagi. Semuanya dah berubah. Selalu dipandang hina oleh masyarakat. Dibuang terus dari pandangan. Anjing itu berkurap, tubuh disaluti najis. Bulu-bulu berwarna putih kelihatan kelabu kerna kotor dan luka yang bernanah hitam ternganga luas. Kelihatan sungguh jelik, langsung tidak dipedulikan masyarakat.

Di setiap sudut, menanti simpati, mengharap akan ihsan manusia, menyalak tanda meminta secebis makanan sebagai alas perut untuk teruskan hidup. Tapi tetap tidak dihiraukan. Suara anjing itu ibarat tiada siapa yang dengar, tenggelam oleh kebisingan masyarakat pada masa ini. Jadi makanlah sisa-sisa makanan yang dibuang. Kalau dah dipanggil hina, tiada siapa yang sudi. Kalau dah luaran buruk dan hodoh, tiada siapa yang mahu. Kalau dah tak berguna, tiada siapa yang perlu. Itulah manusia sekarang. Malang, anjing itu akan tetap dipandang hina selamanya dimata masyarakat. Kasihan anjing itu sedikit pun tidak berdosa.

Datanglah seorang warga emas, memberi sedikit makanan kepada anjing itu dengan penuh simpati dan berkata, ' Hai anjing yang dipandang hina, apakah dosamu sampai begini nasibmu ? Apa mereka semua tidak tahu yang kamu juga makhluk ciptaan tuhan ? Walau sejijik manapun kamu, walau sekotor manapun kamu, kamu tetap setaraf dengan mereka-mereka diluar sana, makhluk yang diciptakan tuhan. Kalau mereka manusia yang punya akal, mereka tidak akan melayan kamu sebegini. Mereka dihidupkan di atas dunia ini, telah diberi amanah oleh tuhan untuk menjaga binatang seperti kamu, tapi adakah mereka sudah alpa ? Mereka hanyut dengan nikmat dunia. Kamu juga pantas mendapat hak diatas dunia ini. Kamu punya hak untuk merasa nikmat yang dikurniakan tuhan. Aku tahu, mereka cuma nampak kamu jijik diluar, tapi mereka tidak tahu dalam hati kamu tidak pernah punya niat jahat pada orang lain kerna hati mu itu sungguh suci, kamu punya nawaitu yang baik, tidak sedikitpun kotor. Hati kamu sedang luka kerna dicaci, dihina oleh masyarakat. Walau binatang, kamu juga punya hati dan perasaan. Aku mengerti. Tetaplah bersabar wahai binatang yang dipandang hina, tuhan itu ada. '

Lalu pergilah warga emas itu mengukir senyuman di wajah tanda gembira kerna sudah dapat menolong seekor anjing yang jijik. Kabur dari pandangan yang kasar, warga emas itu tiba-tiba terperanjat melihat sebuah kereta menghampirinya. Tapi lantas anjing yang tidak berguna itu berlari ke arah warga emas itu lalu dilanggar oleh kereta itu. Warga emas itu berjaya diselamatkan. Mata-mata masyarakat yang melihat eksiden ketika itu terkesima bagaikan mimpi. Seekor anjing yang jijik, hina dan tidak berguna menyelamatkan nyawa seorang warga emas. Oh magisnya, hebat sungguh takdir tuhan. Warga emas itu menangis akan nasib yang ditimpa anjing itu yang sedikitpun tidak punya dosa, darah yang mengalir dari tubuh anjing itu tanda betapa sakitnya ia dihina masyarakat. Pergilah seekor anjing yang pada dasarnya begitu berharga. Masyarakat baru jelas dari semua pandangan matanya bila melihat kehebatan anjing itu, sesungguhnya betapa bergunanya ia.

Kerana manusia yang tidak berhati perut tidak pernah nampak kesucian sesuatu benda. Lebih suka menilai berdasarkan luarannya. Kesucian hati mereka tidak pernah ambil endah. Bila sudah tiada, baru tahu apa itu untuk lebih menghargai. Bila sudah pergi untuk selamanya, baru tahu untuk rasa menyesal. Baru tahu untuk merasa sedih. Tidak perlu lagi kerna tiada gunanya lagi. Yang pergi tetap pergi. Jadi hargailah sesuatu benda selagi masih ada. Dan kerna kita dikurniakan sebagai manusia untuk mensyukuri apa yang diberikan tuhan. Disetiap benda yang tuhan turunkan walaupun sebesar kuman, ia tetap perlu dihargai.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.