13 August 2011

Go Back Crawling .


You used to give me something to write about. I was never one to keep quiet about things, because i believe if i have something to say, i'll say it. I never liked hiding the real me because that would make me another hypocrite. But now i must being a hypocrite when i have made with a wrong friends. And now, aku tengah cuba usahakan sesuatu. I try my hardest to keep away from the people i don't have much liking for. And the people i call friends ? I wouldn't lie to them. But seems to me, that prefer being lied to than being told the truth. So what do i do, lie ? Not be myself ? Act like everyone else just so i could keep my friendship ?

Aku dah hidup 17 tahun. I have breathed and gained experience. Banyak pengalaman mengajar aku, dan aku berubah. Multiple times. Aku juga dah berkawan dengan macam jenis orang. Kawan yang macam mana ? Kawan yang sangat baik, prihatin, penyayang, setia, jujur dan kawan yang sangat jahat, pengkhianat, tidak jujur, tidak ikhlas. Semua sudah aku jumpa. Kadang-kadang sahabat yang paling kita rapat, kita sayang, dia lah yang akan jadi musuh ketat kita kelak. Pernah kita sangkakan ini semua ? Aku pun tak pernah jangkakan, tapi ia sudah berlaku, aku masih ingat, dulu dia kawan rapat aku tika sekolah rendah sampai sekolah menengah, tapi sekarang kita dah jadi musuh. Benda yang bukan kita rancang, tapi sudah disuratkan oleh tuhan.

Bagi aku, benda yang paling menyakitkan dalam hidup, hidup tanpa kawan. Aku rasa, kawan itu satu sumber dalam kehidupan kita. Tapi benda yang paling memeritkan dan aku rasa perih sekali, bila ada kawan yang tidak punya niat ikhlas untuk berkawan. Berkawan hanya untuk kepentingan diri sendiri. Berkawan untuk kutuk dari belakang. Boleh dikatakan, depan baik, tapi belakang kutuk. Jadi hipokrit. Aku tak lempar statement ni dekat sesiapa, itu aku cakap dekat diri aku sekarang ni.

Aku bicara ni sebab sekarang ni aku tengah jadi manusia yang hipokrit. Hipokrit dengan sesetengah manusia. Bukan nak tunjuk aku baik depan semua public, konon nak tutup semua jahat aku, bukan. Tapi terpaksa jadi hipokrit demi nak jaga hubungan sesebuah persahabatan, nak jaga hati masing-masing dan yang paling utama terpaksa jadi hipokrit besar apabila munculnya jenis manusia-manusia yang aku rasa hanya menyusahkan hidup orang. Kadang-kadang aku tak faham pabila munculnya manusia sebegini, aku tak sentuh hidup orang, aku tak suka jilat hidup orang tapi masih tetap ada orang yang nak sentuh hidup aku.

I'm tired of feeling terrible about everything, tired of meeting people with the same old attitude. Mungkin lepas ni, aku tak mahu sakit lagi, jadi aku harus berhati-hati dalam mencari kawan. Bukan kawan yang boleh menyakitkan, tapi carilah kawan yang boleh menyenangkan. Mungkin sekarang aku hanya simpan seorang kawan perempuan yang aku fikir dah boleh tenangkan hati aku, capital L-bie. Aku harap semua kesulitan ni akan berakhir jua satu saat kelak. It will be okay in the end.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.