04 March 2011

Menggoreskan Segalanya .

Dengan apakah aku harus tuntaskan perasaan ini. Aku cuba ungkapkan sesuatu. Keadaan yang sebenarnya. Yang aku sememangnya tidak boleh lari dari kenyataan. Harus aku hadapinya. Jangan timbulkan dusta, tunjukkan, keluarkan diri aku yang sebenarnya. Aku perlu buktikan, aku bukan wanita yang lemah, jadi aku tak boleh tutup lagi semua kesedihan aku, semua kepahitan dalam diri aku dan juga kegembiraan, keceriaan pada diri aku. Aku perlu tunjukkan semua apa yang ada pada diri aku. Biar orang tak pandang aku dengan sebelah mata, dan biar aku tidak diperbodohkan oleh manusia-manusia yang suka perlekehkan manusia yang selalu jatuh ke bawah. Mungkin aku cuba huraikan melalui gambaran, bukan melalui percakapan, tulisan, atau lukisan.


Pabila saat itu datang, dimana saat kita mendapat dugaan daripadanya, kita hanya mampu menyalahkan takdir. Bersandar pada dinding, peluk diri sendiri, tangiskan diri dan hanya seksakan diri. Perit di hati siapa yang tahu. Beribu duri yang menusuk.


Dalam diri timbul seribu pertanyaan mengapa cubaan yang setimpal yang perlu kita tanggung. Fikir sejenak. Apa yang harus dilakukan. Ada masanya disaat kita mendapat cubaan, kita akan berusaha sedaya yang termampu untuk hadapi cubaan itu. Kita akan cari jalan bagaimana mahu selesaikan semua itu.


Hanya dengan sekeping kertas putih yang tidak bersalah, kita bisa luahkan semuanya. Kita lepas kemarahan kita. Pena digunakan dengan menulis apa yang kita mahu, biar kita rasa puas. Cuba selongkarkan apa yang tuhan cuba ujikan. Sekeping kertas diconteng oleh tulisan, di permukaannya terlakar pelbagai kisah yang terpendam dengan air mata yang meloncat-loncat seperti huruf-huruf di atas kertas itu mengikut apa saja yang kita tulis, ia seperti sebuah perasaan meloncat-loncat di dalam hati lalu meloncat keluar sebagai air mata. 


Pena itu kembali menggigil, menggoreskan kegelisahan. Hanya genangan tinta terbentuk seperti teluk melayarkan kata-kataku ke samudera peluk. Kadang-kadang kita hilang sabar membuatkan kita jadi buntu untuk lakukan sesuatu.


Mungkin di pertengahan jalan kehidupan ini, akan punya masa dimana kita merasa tersesat. Tersesat dengan penuh ketakutan kerana mungkin yang dulu kita rasa cerah dan sekarang menjadi kabur. Semua yang dulu jelas dan sekarang menjadi suram. Kita pun berlari, lari untuk mengejar kebahagiaan kembali, mengejar apa yang seharusnya menjadi milik kita. Tapi kita akan sedar bahawa kebahagiaan yang kita dapatkan hanya untuk sesaat. Yang terukir hanyalah cubaan-cubaan hidup yang menghancur dan menggores hati ini.


 Usah kita gusar. Ada kalanya juga dimana saat dugaan itu datang, kita hanya bisa duduk termenung, mengenangkan nasib, tidak mengetahui apa yang terbaik yang harus kita lakukan. Tidak terdaya lagi untuk menempuh semua ujian. Pada tika itu jualah, hanya titisan air mata yang kita mampu jelaskan semua yang sedang terjadi.


Tapi harus kita percaya, hari esok adalah hari yang lebih baik dari semalam. Jadi tidak perlulah kita rasa gusar, buanglah segala kesedihan yang ada, biar kegembiraan yang selalu menjadi teman kita. Biar kita dapat rasa yang dunia ini adalah milik kita. Harus kita tahu, kita punya ramai orang disekeliling kita yang mampu memberi sejuta kebahagiaan pada kita. Ini semua takdir Allah harus kita jalaninya dengan tabah. Harus kita selalu berdoa kepada-Nya agar kita diberi kehidupan yang sempurna.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.