16 March 2011

Jenis Orang Melayu


Kadang-kadang aku rasa malu nak mengaku aku juga kaum melayu. Aku naik menyampah dengan perangai melayu sekarang. Perangai syaitan, iblis mereka semua ada. Aku nak cakap lebih pun tak boleh, sebab aku pun sebenarnya orang anggap perempuan jenis bertopengkan syaitan. Aku tak cakap, hanya cuba sampaikan apa orang cuba lontarkan pada aku. Aku terima apa adanya aku, sebab aku tahu, mereka ada mulut yang tuhan kurniakan, so mereka manfaatkannya dengan mengata orang tak tentu pasal. Hebat kan mereka, aku tabit.

Melayu, biasalah. Bila up sikit, mulalah melopong mulut tunjuk bajet sana-sini, perasan diri bagus, perfect situ-sini, apa kejadahnya. Langsung aku tak hairanlah. Sehebat mana pun kau dekat dunia ni, tapi tu semua bukan hak kau. Kau-kau boleh nak show off semua kehebatan kau dekat Bukit Bintang, dekat situ orang pasti ramai nak tengok aksi lucah kau. Cis, balik rumah pergi tidur lah kau. Tuhan nak tarik balik semua yang kau punya, dia bisa lakukan. Sebab kau tu lupa, dia lebih hebat dari kau.

Aku rasa aku tak overdose lagi. So aku nak cakap lagi. Aku tafsirkan melayu ni semua sama. Macam dilahirkan dengan satu ibu. Sifat melayu sama, suka janjikan kepada sesuatu benda yang belum pasti. Itulah orang cakap, janji melayu tak pernah betul. Satu hal lagi, melayu suka cakapkan benda-benda hal yang kadang-kadang kita rasa macam tak masuk akal. Suka ceritakan hal-hal yang karut. Macam mitos, punya cerita tapi kenyataan benda tu tak pernah wujud. Hanya khayalan. Buang masakan dengar semua tu.

Melayu perlukan pembimbing supaya mereka tak lupa akan semua itu. Supaya melayu tidak terus dipijak. Melayu masih mampu berdiri, masih mampu. Aku akan ingat pesan pari-pari yang pernah datang dalam mimpi aku. Dia tolong ingatkan aku realiti sebuah kehidupan. Dan aku akan minta pertolongan pari-pari tu, jadi pembimbing melayu. Dia akan jadi pembakar semangat. You learn how to die, you learn how to live. Im living and learning.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.