12 March 2011

Lupakan Hari Semalam .


" Aku dah give up. Titik. Tak cukup udara nak berkelip mata. Aku tak kuat lagi, dah tak mampu bangun. Aku sakit, sakit yang teramat sangat. "

Itu keluhan aku. Aku hilang diri tika hari itu, dunia ini bukan milik aku lagi. Lenyap semuanya dimamah bumi. Tidak pernah aku merasakan sakit yang sebegitu rupa. Ya Allah, hanya Allah yang dapat merasai betapa peritnya sakit aku tika itu. Sakit luaran ada penawar, tapi sakit dalam susah diubati. Tika itu luka yang menggerakkan jalan cerita hingga sakitnya yang membaca turut menusuk ke pangkal nyawa.

Bodoh, aku memang bodoh. melihat diri dalam alpa. Aku hanya menyeksakan diri aku. Aku bisu tika saat itu, lidah kelu tidak terkata. Aku kurung diri aku, tidak bercakap dengan sesiapapun. Aku cuba peluk diri aku sendiri, aku menangis, aku terus menangis sehingga aku rasa puas. Menyelongkar jiwa yang makin kelam, jeritan samar-samar yang memanggil nyawa. Sakit jiwa, sakit kepala, ingin ku hantukkan segalanya tika itu, namun ianya tidak hilang. Ya Allah, sememangnya pernah aku bilang, kau memang tidak puas menguji umat-Mu yang lemah ini. Mengapa Ya Allah, atas sebab apa kau lakukan ini.

Baru aku sedari. Aku mendengar luahan hatinya, rintihannya. Mungkin aku yang silap, maka wajarlah aku menyeksa diri aku. Maafkan aku, tidak pernah aku berniat untuk melukakan hatimu walau sedikitpun. Tapi maaf aku, kau tidak perlu lagi tika itu. Tiada gunanya lagi. Mungkin besar benar salah aku pada dia sehinggakan dia tidak mendengar sedikit pun maaf aku. Sungguh menyesal diri aku tika itu. Sedih telah memerangkap diri aku lagi.

Aku jatuh tersungkur. Aku tidak bisa bangun lagi. Tiada siapa yang boleh bantu aku kecuali hanya dia. Mungkin kerna terlalu sayangkannya, aku perlu dia. Nasihat sahabat-sahabat aku, aku endahkan. Aku tutup telinga aku, aku cuba buang nasihat itu semua. Mereka tolong aku, beri semangat untuk aku hidup kembali, tapi aku masih tak mampu. Kerna aku rasakan nyawa aku ada pada dia. Tika itu aku tak fikir yang aku masih punya sahabat yang masih boleh buat aku berdiri lagi. Tapi saat itu syaitan yang telah menguasai semua diri aku sampaikan aku lupa segala-galanya.

Padahal Allah itu ada. Aku cuba meminta kepada-Nya supaya aku mampu bertahan meniti kehidupan ini. Aku meraung kesakitan tika berdoa kepada-Nya supaya Allah dengar apa yang cuba aku sampaikan kepada-Nya. Aku tahu Allah itu tidak kejam pada umat-Nya. Mungkin doa aku dimakbulkan oleh-Nya. Aku pulih kembali, dia datang lagi. Terima kasih Ya Allah. Begitu besar nikmat yang kau curahkan pada aku saat itu.

Tidak pernah aku mengalami situasi teruk sebegitu rupa. Tidak pernah aku menyeksa diri aku sehingga lemah begitu. Tidak pernah. Itulah aku harap yang pertama dan terakhir dalam hidup aku. Tidak sanggup untuk aku mengharunginya lagi. Akan aku lupakan hari semalam dan akan aku buat ia sebagai pengajaran dalam hidup aku. Terakhir, maafkan aku sekali lagi di atas semua kesilapan yang telah aku lakukan.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.