18 February 2011

Soal Hati ,


Kau perempuan dan aku juga perempuan. Kita sama, kita juga punya jantina yang sama. Apa yang kau rasa, aku juga dapat merasakannya. Aku faham apa isi hati kau. Aku tahu mungkin kau sedang patah hati. Patah hati mungkin kerana oleh seorang lelaki. Dan sememangnya perempuan selalu kecewa disebabkan lelaki. Tapi kekecewaan itulah membawa kepada kebencian dan buat hati bertambah sayang. Itu akan buat perempuan rasa terdesak dan akan buat jiwa bertambah parah. Itu saat yang paling parah. Mungkinlah.

Tidak pernah sekali aku terfikirkan. Tidak pernah sekali terlintas di bayangan ku. Dan tidak pernah aku menyangkakannya. Aku fikir semua yang berlalu ia terus berlalu dengan arus masa yang selalu berjalan. Aku fikir ia terus lupus dan mati di ingatan. Dan aku fikir benda ni takkan pernah datang meminta lagi dan terus berharap.

Di saat aku membaca semua status-status perempuan itu di facebook, aku diam membisu tanpa berkata apa-apa. Hati menjadi sebak, dan hanya mampu menyapu air mata yang mengalir di pipi. Aku marah, aku berasa sungguh marah. Peristiwa dah lama berlalu cuma meninggalkan bayang mengapa perlu diungkit kembali? Mengapa harus dia luahkan semua isi hatinya? Harus dia tahu, apa situasi sekarang ini, tuhan sudah tentukan aku dan lelaki itu buat masa ini, jika tidak berpanjangan, harus aku terima dengan ikhlas kerna aku tahu itu yang tuhan mahukan. Dan harus perempuan itu tahu apa yang tuhan telah suratkan semuanya punya hikmah disebaliknya. Jadi tidak perlu lagi berharap dengan apa yang bukan menjadi milik kita. Mungkinlah.

Tapi kini baru aku sedari, harus aku mengerti perasaan perempuan itu. Harus aku tahu, aku juga pernah melalui detik-detik yang sama sebagaimana sepertinya. Dan harus aku tahu juga, betapa sakitnya jiwa dan raga pabila disaat menempuh situasi itu. Bukan senang bagi seorang perempuan yang lemah untuk menanggung semua penderitaan itu.

Maaf wahai perempuan yang aku tidak tahu apa kesalahan mu. Maaf jika aku tidak bisa menjaga hati dan perasaan mu. Maaf jika aku yang mencuri segala kebahagiaan mu. Maaf dan maaf. Kerna tidak pernah ku meminta semua ini terjadi. Tapi dengan cara kau mungkin buat aku rasa bersalah dengan diri aku. Rasa bersalah yang teramat sangat. Maaf juga mampu aku katakan, aku tidak bisa lagi membohongi diri aku, mungkin aku tak bisa melupakannya kerna aku sudah terlanjur mencintainya. Tanpa dia, tiadalah aku layak bernafas lagi selepas ini. Maaf yang terakhir kali.

Aku tahu, memang mengambil masa yang sekejap untuk menyayangi seseorang, tapi mengambil masa yang lama untuk melupakan seseorang itu. Usah kita rasa ragu, kerna kebahagiaan akan ada dimana-mana. Mungkin sekarang kita mengalami kepahitan, tapi kelak mungkin kita akan merasakan kebahagiaan yang tak terhingga.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.