23 February 2011

Dia Terus Pergi Meninggalkan ,


Ya, aku tahu. Ini bukan perang biasa. Ini perang besar dalam diri. Perang antara keselesaan dan nikmat yang diterima atas usaha selama ini dengan kesunyian yang pernah menjadi sahabat karib dulu-dulu kala. Macam yang Zahiril Adzim cuba ulaskan. Tapi kesunyian itu terus setia menjadi sahabat karib aku dari dulu hingga sekarang. Walaupun sesekali aku juga pernah curang kepada kebahagiaan. Tapi semua itu tidak pernah kekal. Sampai saat ini aku masih setia dengan kesunyiaan.

Masa kini berlalu pergi dengan cepat. Enam tahun lebih dia sudah pergi meninggalkan aku tanpa kata tika aku masih lagi di bangku sekolah rendah. Dia pergi bukan hanya untuk seketika, dia pergi bukan untuk kembali lagi, tapi dia pergi untuk selama-lamanya. Dia pergi terus meninggalkan dunia yang fana ini. Waktu yang sangat memeritkan dan memedihkan, tika ia pergi jauh dari kehidupan ini. Tika itulah kesunyian datang meminta untuk terus sentiasa mendekati diriku.

Apakah kesalahannya? Apakah silapnya? Apakah kesilapannya? Ya Allah, jawablah persoalan aku ini ya Allah. Mengapa dia harus pergi terlalu cepat meninggalkan aku, keluarga dan semuanya yang dia miliki di atas muka bumi ini. Mengapa kau wujudkannya di atas dunia ini kalau kau cuma memberi kehidupan yang sementara untuknya ya Allah? Mengapa terlalu awal nyawanya dicabut? Mengapa cara dia pergi dengan penuh tragis. Mengapa bukan dia pergi dengan cara yang elok dan baik? Mengapa bukan aku yang pergi dulu, mengapa harus dia.

Sunyi tanpa kata ya Allah. Tika aku kecil, aku masih ingat, dia satu-satunya abang yang menjadi teman aku. Teman untuk bergaduh, gelak ketawa dan semuanya. Tapi kini, dengan siapa harus aku lakukan itu semua. Walau beribu orang disekeliling aku, tidak semua yang bisa menggantikan tempatnya. Tapi alhamdullillah, aku masih punya abah, mak. Aku masih punya kekasih hati, aku masih punya sahabat. Mereka lah, yang bisa buat aku gelak ketawa. Tapi sebenarnya, benda tu tak selalunya ada. Tuhan tak selalunya bagi kebahagiaan pada aku. Sebab mungkin dia tak nak aku jadi lupa akan kenikmatan dunia.

Pemergiaanya kerna terlibat dengan kemalangan jalan raya yang amat tragis bagi aku. Jika tuhan beri dia kesempatan untuk hidup lagi, itu sudah tidak bermakna lagi. Mungkin hanya akan menyeksakan dirinya. Aku selalu mendoakan pemergiaannya. Moga rohnya dicucuri rahmat. Moga arwah ditempatkan di golongan yang baik-baik. Aku tidak sempat mengucapkan kata-kata akhir sebelum pemergiaannya. Tidak sempat berbual kosong dengannya. Cuma sempat bersua muka sebelum dia keluar daripada rumah. Kali terakhir aku melihatnya, tika jenazahnya dibawa pulang ke rumah. Aku sedih, aku terkejut. Tiada lagi selepas ini, itulah kali terakhir aku melihatnya. Moga aku akan bertemunya lagi di alam lain.

Harus kau tahu ya Allah, bermacam pahit manis aku telah lalui dalam kehidupan. Aku penat, aku penat dengan semua ujian mu ya Allah. Aku menangis sendirian. Hampir setiap hari. Meratap kesedihan, kesunyiaan dan kerinduan yang tak terhingga. Harus kau yang mengambil aku dulu pergi, bukan dia. Ya, aku silap. Harus aku tahu jua, ini semua perancangan mu ya Allah. Semua ini pasti ada hikmahnya. Senyum, aku harus senyum. Tabah menjalani semua ini. Perjalan hidupku masih panjang jika dipanjangkan umur, masih banyak benda yang harus aku pelajari dalam mengenal erti sebuah kehidupan. Aku sentiasa ingat, kita hanya merancang, tapi tuhan yang tentukannya. Al-fatihah buat arwah abang aku, Ibrahim. Moga ditempatkan di golongan yang baik-baik. Amin.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.