17 February 2011

Pergi Tak Kembali .


Waktu berjalan dengan pantasnya. Waktu kini memakan usia. Bumi berputar mengikut paksinya. Siang malam silih berganti. Kalendar sering menukar tarikhnya. Tanpa aku sedari, aku telah menjadi seorang remaja tujuh belas tahun yang hanya punya ilmu cetek di dada. Seorang remaja yang masih mencari diri. Seorang remaja yang masih terkontang-kanting. Dan seorang remaja yang masih terpinga-pinga dengan alam dunia.

Di kamar aku bersendirian, mengintai di luar tingkap, melihat burung-burung berterbangan hinggakan buat aku rasa cemburu Terbang sama-sama, cari makan sama-sama dan semuanya sama-sama. Pernah aku meminta kepada tuhan mengapa aku tidak dilahirkan ke atas muka bumi ini sebagai seekor burung. Mungkin itu menyeronokkan. Tapi harus aku terima dengan ketentuan Ilahi. Harus aku rasa bersyukur.

Pernah sekali aku terfikir, walau haiwan tidak punya otak seperti manusia, tapi haiwan lebih bijak pandai daripada manusia. Haiwan juga tahu erti kasih sayang. Kasih sayang kepada keluarganya. Pengorbanan terhadap keluarganya. Betapa pentingnya sesebuah keakraban sesebuah keluarga. Di sini dapat aku konklusikan, tanpa keluarga di sisi, siapalah kita. Kasih sayang itu harus wujud dalam diri. Biar kita dapat rasa ikatan kasih sayang antara keluarga itu ada. Biar kita tidak rasa dipinggirkan. Biar kita tidak rasa hidup ni kosong.

Harus aku rasa bersyukur punya sebuah keluarga. Kerna masih ada yang lain hidup sebatang kara yang kurang kasih sayang. Harus aku ingat aku masih punya ayah, ibu, abang, kakak walau kadang-kadang aku rasa benda tu semua boleh nampak depan mata, tapi bukan dalam hati. Harus aku tahu, hanya keluarga itu yang aku punya. Dan harus aku berdoa kepada tuhan, agar diberi kebahagiaan dan kesejahteraan kepada keluarga aku.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.