07 September 2010

Menjelang Tiba ,


Kian tiba hari aidilfitri. Dalam hati makin berkobar-kobar nak sambut raya. Pada zahirnya sebab nak pakai baju baru dan segala bagai lah benda baru. Lagi-lagi sebab tangan gatal nak dapat duit raya. Diri sendiri tak mahu cermin doh sudah tua bangka, muka tak malu memang macam tu. Aku mengaku itu sudah kepunyaan diri aku. Aku tak kisah apa orang cakap, asal aku jadi diri aku. Mereka jugak yang bakal face to face dengan tuhan sebab sibuk mengumpat aku. Aku tak peduli. Budak main bunga api, aku main. Orang main mercun, aku main. Tapi tolong dengar bunyinya saja lah. Sebab tak berani sangat dengan api.

Bila nak raya, semua pakai benda baru. Sampai underwear pun kalau boleh nak baru. Aku tengok jiran sebelah tiap-tiap tahun tukar langsir baru. Aku cakap dekat mak aku, jangan cemburu sangat, langsir kita lagi cantik daripada dia. Dia tu nafsu kuat, selalu nak lebih daripada orang. Beli langsir pun kain Satu Ringgit Satu Meter. Apa nak hairan, kain murah. Semua boleh tukar tiap-tiap tahun. Tapi jiran aku ni bila raya dia tutup pintu rumah. Konon balik kampung. Padahal tak nak bagi budak datang beraya, sebab nak save duit. Tak nak kasik duit raya atas alasan belum dapat duit gaji, bos tak bagi bonus raya. Manusia ni pun boleh jadi jiran aku. Rosak rukun tetangga.

Tengok aku. Anak bagus, budak bagus. Aku tolong mak aku jilat lantai, panjat tingkap, tiup segala jenis debu, gilapkan daun, baguskan ? Tak macam yang lain, goyang kaki, korek hidung, lupa padahal sedang berpuasa, memang pemalas. Macam pelik bunyi tu. Konon, padahal tak sebenarnya. Itu hanya omongan aku. Hakikat, aku lebih daripada seorang yang pemalas. Mugkinlah.

Tunggu keajaiban dari tuhan beri nikmat pada aku jadi budak rajin. Perhaps.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.