03 September 2010

Bulan Baru Lagi


Mungkin bulan Sepetember ni aku sambut kau dengan mood yang tak berapa nak elok. Mungkin. Maaf atas kesulitan itu. Patut aku sambut bulan baru ni dengan mood yang meriah mungkin bisa, tapi sebaliknya. Belum jumpa lagi mood baik aku. Aku dah dapat cuti, dan semua pun mungkin dapat kan. Konon istilah betul cuti raya. Mungkin aku bisa isi cuti aku ini dengan aktiviti yang boleh buat aku ada mood okay balik macam dulu-dulu. Bukan stupid-things. Agaklah.

Semua manusia bukan sama. Mungkin hanya pada dasar rambut sama hitam, tapi hati tak sama putih. Mungkin aku tak boleh cakap bajet nak nilai orang dari kulit badan. Jika bisa, aku mahu scan hati manusia, nak tahu apa isi dalam. Pada hakikat, aku atau siapa-siapa tak boleh buat benda tu. Jadi, ambil langkah mudah, kita semua nilai seseorang tu dari pandangan luar. Kita tak tahu sama ada tanggapan itu betul atau tidak, sebab kita cuma tepuk dada tanya selera. Dan itulah jawapannya. Disini, aku boleh cakap kitalah orang-orang-yang-paling-bodoh bila buat keputusan.

Itu yang menjadikan manusia merasa lost, loser, fucked up. Hidup ini tak banyak pilihan. Pada mulut orang mungkin semua bicarakan hidup ini sebuah perjalanan yang kita kena lalui. Tapi aku rasa tak, sebab cubaan yang perlu kita jalani sepanjang jalan itu. Jadi kita kena pilih saja yang ada depan mata kasar kita. Mungkin juga yang sudah ada depan mata kita, itulah yang terbaik. Kita harus teliti, jaga, simpan benda tu elok-elok jangan sampai tercalar. Sebab kalau hilang, susah nak gilap benda tu balik.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.