28 April 2012

Pria Didustai

Dulu pernah aku didustai oleh seorang wanita,
Begitu banyak racun yang dia berikan kepadaku,
Sehingga ada suatu ketika aku tak mampu bertahan lagi,
Tapi aku pasrah mungkin dia bukan untukku.

Cintaku dibalas begitu kejam,
Cintaku hanyalah dipersiakan begitu sahaja,
Kasih sayangku diperlekehkan,
Hati yang suci ini sudah terlalu rapuh,
Lalu aku nekad, aku tak mahu ia bertambah luka.

Tapi ada suatu saat,
Tuhan mempertemukan aku dengan seorang wanita,
Wanita yang cukup indah bagiku,
Bagiku dirinya lain daripada yang lain,
Melihatnya senyumannya, begitu manis tidak mampu ku ucapkan,
Hatiku seperti disentuh lalu aku cuba mendekatinya.

Hati aku seolah-olah telah dicuri olehnya.
Ada suara kecil menyuruhku mengambilnya sebagai yang halal.
Tapi layakkah aku untuk dia ?
Sempurnakah aku untuk lengkapi hidupnya ?
Ya Allah, sumpah aku cinta dia.
Tapi aku seolah-olah bertepuk sebelah tangan.

Perihnya, wanita itu seperti angin.
Dia hanya singgah sebentar bermalam dihati kecilku,
Lalu kini dia sudah terbang hilang entah kemana,
Baru ku sedar, aku bukan siapa-siapa dia.

Aku yakin aku boleh berikan kebahagiaan,
Tapi tiada satu pun yang mahu singgah dihati aku buat selamanya.
Bodoh benar kau wahai si wanita lepaskan lelaki yang cukup-cukup ikhlas mencintai kau,
Sepertinya kau membuang permata yang bakal menyinari hidup kau,
Dan kau lebih memilih duri yang hanya akan mencederakan diri kau.
Bisa aku kata kau adalah wanita bodoh ?

Kau masih tidak dapat menilai cinta yang suci,
Kau buta, buta segalanya.
Kau hanya merugikan diri kau sendiri.
Kau telah menolak seorang lelaki yang tulus dengan kau.

Untuk kali kedua, adakah hati aku memang layak untuk disakiti ?
Wanita yang aku cintai seolah-olah sering memperlekehkan hati aku.
Apa aku memang tidak pantas untuk mendapat sinar bahagia ?
Apa memang tidak ada sedikitpun cahaya melintasiku ?

Biarlah, aku pasrah lagi.
Biarlah, biarlah aku mengenang malang yang tidak mahu pergi dari hidupku.
Aku harap kau jualah wanita yang halal untuk aku suatu hari nanti.
Datanglah untuk aku, percayalah cintaku ini setia.

Mungkin juga belum tiba masanya,
Aku percaya cinta ada untuk semua,
Cuma belum tiba masanya untuk aku betul-betul rasa dan nikmatinya.

-MI-

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.