05 April 2012

Orang Keji Kita, Kita Puji Orang

Suara kecil mula menyeru, membisik di lorong-lorong kecil telinga,

" Woi ! Berpijaklah pada kenyataan. Kerna itulah hakikatnya. "

Suara kecil itu mula turun ke jiwa. Menusuk jiwa. Tangan sedang melambai-lambai. Kaki menghentak-hentak pada bumi. Woi kesian bumi kau hentak-hentak. Apa kau buat ? Terfikir sejenak, apa mereka sedang memerli aku ? Mengutuk aku ? Mujurlah kaki tanganku tidak bisa berbicara.

Tapi.. Jika mereka bisa berceloteh, apa mereka akan sering berkata buruk tentangku ? Apa mungkin ? Hentak lagi-hentak lagi, kaki ni masih menghentak bumi. Aku dapat merasakan sepertinya dia menyuruhku berjalan kehadapan sana, perjalanan masih jauh. Bukan berhenti disini. Tapi ? Dimana jalan ? Yang aku nampak cuma lorong kecil yang dipenuhi dengan kegelapan. Woi aku takut. Takut ada penjahat. Penjahat yang bakal memusnahkan hidup aku. Kalau dah musnah, payah nak bercantum semula.

Biarlah. Teruslah mengutuk. Lagipun aku suka dikutuk. Aku tak suka dipuji. Takut nanti bila diri dah terlalu gah dan aku akan terus lalai terbang di awangan yang hakikatnya tidak akan pernah membawa apa-apa erti. Yang pasti makin memburukkan suasana di awangan sana dengan adanya aku yang buruk. Biarlah dikeji, jangan dipuji. Tegurlah aku, kerana teguran itu akan aku guna pakai. Balinglah tahik dekat aku, jangan risau aku tidak pernah mengajar tangan aku untuk membaling apa-apa pada orang. Biar orang sentuh kita, jangan kita sentuh orang.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.