01 January 2013

Penulisan Terakhir

Sudah tiba masanya, muka surat 366. Masa untuk buka buku baru. Masa untuk buka cerita baru. Masa itu berjalan terlalu pantas. Tidak terasa ia berjalan. Secara sedar atau tidak sedar, sudah banyak hal yang sudah berlaku tanpa kita jangkakan. 31/12/2012 akan berakhirlah. Pergilah bersama kenangan. Bawalah bersama dengan kepahitan. Biarlah yang tinggal hanya kebahagiaan yang boleh merawat segala duka dan luka.

Dua ribu dua belas. Terlalu banyak kenangan yang tidak boleh ditaip oleh jari jemari. Terlalu banyak cerita yang sukar untuk diceritakan kembali. Terlalu banyak rintangan dan cubaan yang teramat susah untuk dimengerti oleh hati. Terlalu banyak luka yang sangat susah untuk diubati. Tetapi disebalik kepayahan dan kesusahan itu, ada terselitnya saat saat bahagia yang teramat susah untuk dilupakan dan untuk dikuburkan. Mungkin kenangan itu hanya akan tinggal kenangan dan tidak mungkin akan kembali lagi kelak. Tidak sama sekali.

Biarlah segala rasa dan cerita yang sulit ini hanya aku yang merasa. Biarlah hanya aku yang memahaminya gimana rasa sebenarnya. Biarlah orang di luar sana sudah tahu yang aku mampu bergerak. Bergerak dengan langkah aku sendiri. Harapan dan cita-cita. Bukan semuanya akan menjadi kenyataan untuk suatu hari kelak. Mungkin ia akan terpesong dari apa yang kita impikan. Tapi usah khuatir, segala harapan kita itu tuhan akan gantikannya dengan perkara dan harapan yang lebih baik. yang mungkin satu hari kelak kita kan merasa syukur sangat kepada hadrat Ilahi. Cuma kita hanya perlu percaya, Allah itu maha adil.

Dua ribu dua belas. Banyak hal yang akan dikuburkan. Hidup ini terlalu singkat untuk bersedih. Buanglah segala keperihan agar hidup lebih tenang dan bahagia. Dunia ini terlampau pendek untuk menjadi seorang yang menyedihkan. Aku cuba untuk putarkan roda kembali. Buang masa untuk simpan segala cerita cerita sedih. Bangkit. Cuba kuatkan diri untuk bersama orang yang tepat. InsyaAllah. Aku harap kali ini tuhan sudah betul betul menemukan orang yang tepat untuk aku bukan dengan orang yang salah lagi. Moga tuhan mendengar doa aku. Amin ya rabbal alamin. Moga di tahun baru ini akan ada sinar baru. Moga ia tidak sekejam 2012 lagi. Bismillah.

SELAMAT TAHUN BARU 2013.



No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.