07 January 2013

Antara Dua ?

Pasrah atau redha? Pilih. Kalau semua hal berjalan seiring dengan semua apa yang kita mahukan,  mungkin tiada kata susah, perih, perit dan payah dalam hidup kita. Maka itu tuhan akan tidak pernah lelah untuk menguji kita dalam apa keadaan kita. Tapi tuhan itu bukanlah sekejam yang kita fikirkan, tuhan itu maha adil sebenarnya. Dia takkan memberi dugaan yang setimpal untuk kita. Dia tahu sekuat mana kekuatan kita untuk melawan dan mengawal segala ujian dariNya.

Ya Allah. Dengan namaMu ya Allah, aku menyeru, aku redha dengan segala ketentuanMu. Biarlah dengan segala apa yang terjadi ini aku akan anggap dia cuma mimpi buruk dalam kehidupan aku. Dan biarlah mimpi itu adalah mimpi yang pertama dan terakhir untuk aku. Kau jauhkanlah aku dari segala mimpi-mimpi buruk. Masa ini tidak panjang untuk aku persoalkan apa itu kerja tuhan, apa itu takdir tuhan ke atas hidup aku. Kalaulah semua orang bisa mendengar kata hati ini, pasti semua orang akan tahu apa yang aku rasa dan apa yang aku cuba harungi sebenarnya. Dan juga pasti mereka di luar sana akan cuba memahami macam mana aku cuba berlari dari semua kekejaman yang berlaku ke atas diri ini, dan macam mana aku cuba bangkit dari kejatuhan ini. Allah.

Tangisan. Tangisan itu bukan cara untuk selesaikan masalah. Tapi tangisan hanyalah untuk memuaskan hati untuk segala keperitan dan keperihan. Aku tahu, untuk lupuskan segala hal yang terjadi itu bukanlah senang. Tapi untuk membuang segala rasa itu adalah yang terbaik. Bukan aku yang minta jadi macam ni. Dan bukan kita yang mengharap untuk benda ni terjadi. Tapi keadaan yang memaksa kita jadi macam ni sebenarnya. Hanya sebab satu keadaan yang teramat susah untuk kita semua kawal, kita semua selesaikan, semua ni lupus dalam sekelip mata. 

Kenapa dan mengapa? Aku? Bukan orang lain? Sebab semua ini sudah tertulis pada kalamNya. Tolonglah dengar suara hati. Tolonglah. Aku dah penat untuk bertahan.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.